28 September 2010

Sudah Seminggu Lebih

Kali ni biar aku hidangkan kepada korang apa yang mata aku jamah selama aku bertapak kat sini. 

atas Bahrain. kotak kotak cereal yang ada banyak lobang.

 cuba teka mamat separuh bangla separuh arab tu tengah buat apa.. Namanya Jon. dia kerja sebagai attenden tremco; transportation paling popular kat sini. easy and cheap. dia tengah tarik customer naik tremco (separuh bas separuh van).

 ini panduan pelajar malaysia kalau nak keluar lebih2 lagi pada waktu malam. mesti berteman dengan musyrif atau ustaz dan kalau berteman inilah syarat2nya.. 
aku and house mates gamble saje..wakakakka..

pizza ni biasanya orang arab makan sekeping besar ni seorang. depa memang balun makan besar2.murah je dalam 18geneh. dua orang kat dalam gamba ni adalah ahkak senior. shantek, pandai, ayu..aiseh muslimah sejati..mahu? 

jalan jalan makan aiskrim di Mahattoh (lebey kurang tempat cari barang harian).aiskrim ni satu kon harga 1 geneh = RM 0.60. ada perisa strawberry,mangga,susu and chocolate. aku suka semua..! 
plus air buah kat sini pekat likat. terbaik!

from left Aisyah Nabilah,me and Nash Amirah (kami dok bertiga sebuah umah..heaven betol..kihkihkih..). kanan sekali kak Shafiyah as our senior tahun 3 kuliah At-Tib.
cantek kan? nak ngorat? husy...takleyh..!

masjid negeri Zagazig

 kereta ni tak laku kat Malaysia tapi bersepah kat sini.
bangga tak?
haha..

Nash and Aisyah.

ini masalah rutin kami kat sini. nak bukak pintu pagar rumah memang seksa. sistem kunci di sini agak complicated berbanding di Malaysia. so, tiap kali nak bukak pintu pagar rumah mesti ada Superman yang tolong.
aish..nasib badan..

 waktu tengah hari di City.

Amu (pakcik) ni tengah masukkan cotton candy dalam sarung bantal. dalam 20geneh sebantal.
aku tak nampak aksi ni di Malaysia tau..

aku sedang terapung atas sungai Nil sambil shoot gamba ini.

 pelajar Malaysia kat sini sangat berdikari. tak sampai seminggu dah boleh adapt dengan kondisi kat sini.
hahaha

 habis subuh di Zagazig. angin sejuk di pagi hari.

on tremco di kawasan berhampiran dengan Mahattoh. cost sorang naik tremco dalam 25sen sorang. taxi plak satu trip tak kira berapa orang cuma 3geneh = RM 2.40
kat Malaysia boleh dapat? haremm...

babah pernah cakap yang aku ni kalau sampai nanti tak sampai 2weeks dah abeh round tempat nie..betol!
tak sampai 2weeks aku boleh jadi tourist guide korang kat sini. transportation murah, cepat and senang nak dapat. dengan bantuan senior senang lah jugak nak gerak. tapi aku suka gamble je. main redah. baru best.kan?

bahasa bukan penghalang bagi aku..tapi arabian kat sini sangat teruja kalau anak dara melayu boleh berbahasa arab. untung-untung pak arab ajak kahwen! hahaha. kalau anak dara tua yang susah nak dapat pelawaan kahwen tu..boleh try test datang sini. hari hari ada pelawaan orang ajak kahwin.

banyak dugaan dan cabaran bertamu di tempat orang ni. tapi aku percaya,

"benih yang baik, dicampak ke laut pon boleh menjadi pulau"

kan?