15 September 2010

Bunuh & Rasist

Salam syawal.

Semalam  waktu malam aku gerak NSK, pasar raya borong di selayang.  Sambutan cukup memberansangkan daripada pembeli terutamanya daripada kalangan kaum melayu. Rata-rata membeli barangan mentah untuk menu jamuan rumah terbuka. Aku pon tidak terkecuali. Bezanya aku buat jamuan tahlil memperingati orang yang sudah meninggal dunia dan juga majlis doa selamat untuk diri sendiri.

Rata-rata pekerja di NSK adalah pendatang asing yang berkulit gelap dan berhidung macho ala-ala Hrithik Rosyan. Kebetulan pula aku terbaca akhbar Harian Metro petang tu. “Datuk Sosilawati dipercayai DISEMBELIH”. Aiseh… peluh mulai memercik di dahi. Aku toleh kanan kiri.. yindia.. thambi…
Dahi dah berkerut seribu, kening lawa aku pon dah bersatu. Tak boleh main macam ni.

Aku bisik di telinga Babah.

“kita grap yang mana patut je, lepas tu kita blah cepat. Wokeh??!!”. Babah pon angguk setuju. 

Laju sahaja aku bawak troli. Isi sayur-sayuran, daging batang pinang,tepung cap kunci dan sebagainya. Pergerakan aku amat cemas. Degupan jantung semakin galak tiap kali aku nampak kelibat si hitam manis. Tapi air wajah aku tetap chill. Sesekali jari jemari memicit keypaid, membalas mesej sultan blogger yang sakan menyaksikan perlawanan bola sepak di stadium.

Selesai bayar di kaunter yang sangat lembab, destinasi terakhir adalah tempat jual telur; luar bangunan borong.

“ anney, telur dua dozen.” Ujar babah. “wokeh, sikit punya hal.!” Jawab si hitam manis lalu menghulurkan kotak telur pada aku.

Renungannya tajam.! Senyumannya nipis dan sinis. Tegak bulu roma aku sekejap. Aku lurut-lurut tangan. Bulu roma jatuh semula.

Gulp!

Ngeri.!

Aku terbayar pisau rambo, minyak petrol dan bom C4.

Aku raba pergelangan tangan, fuuuhhhh~~ nasib baik aku tak pakai jam. Mana tahu kot kot dia berkenan. sengih sumbing.

Malaysia ku gemilang! kasi naik semangat sikit!

Pesanan tanpa penaja; Kita tidak perlu bersikap rasist. Tapi kita perlu mengamalkan sikap berhati-hati!

Chalo betey!