16.6.10

aku dan Bible

lately aku banyak memerhatikan agama Kristian. bukan mendalami tetapi memerhati. tentang stigmata, roh kudus, gospel dan sebagainya. aku tonton movie berunsur Christianity dan cuba relate dengan apa yang aku pernah belajar tentang bible. ya, aku juga pernah baca Bible. kali pertama sewaktu kunjungan aku ke Sabah. Hyatt Hotel ada naskah bible diletakkan dalam laci almari sekali gus mendedahkan aku dengan Bible-seawal umur 14 tahun.

tidak, aku tidak bangga dengan tindakan aku ini kerana hanya keberanian dan kekuatan yang mendorong aku melakukan perkara di atas. kerana aku ini manusia yang mudah terpengaruh!

tapi as we all know, ayat dalam bible sangat tinggi bahasanya. kalau tak faham, boleh salah tafsir. tapi kalau faham, anda akan rasa bahasa inggerisnya indah. macam zaman Shakespears. pendedahan kedua tentang bible adalah sewaktu aku ke Nadwah Islamiah last year bersama team kolej. program tu diadakan di Kuantan , Pahang.

ada workshop mendedahkan tentang bible dengan lebih dalam. mungkin sensitif kalau aku cerita apa yang aku gained dari workshop yang dikendalikan oleh seorang ustaz, guru cemerlang dari Changlun Kedah (wajah beliau seiras Zizan Raja Lawak.. dan beliau pon pandai berlawak.). tapi apa yang aku konklusikan, banyak kisah dalam bible yang bikin aku semakin dekat dengan Islam, agama anutan aku.

kisah yang kalau aku cerita one-to-one dengan korang, korang akan ternganga.
ada sahaja verse yang membuatkan korang fikir mengenai majalah playboy malah video klip panas Luna+ Ariel pon mungkin terselit dalam kotak fikiran anda. (siapa yang tak paham apa yang aku cakapkan ini , sila rujuk pada pakar.)
ya, aku boleh tunjukkan di mana keraguan aku bermula.
atau tengok bagaimana seseorang boleh memfailkan kematiannya sendiri. :)
paling senang bandingkan saja Bible new testement tahun 1980 dengan tahun 2003. u'll find the answer. :)

sepanjang workshop itu berlangsung, aku rasa resah gelisah dan tidak tenteram. kami dihidangkan dengan video. video tu menunjukkan seorang pemuda sabah yang dibesarkan oleh keluarga Islam, sudah islam, dengan bangga mengucap dan recite Al- Fatihah di hadapan crowd di dalam gereja. malangnya, dia sudah murtad dan sedang menyebarkan ajaran kristian secara aktif di gereja-gereja di sabah.

hanya ada satu bermain dalam kepala otak aku. orang murtad ni kena hukum bunuh kan..!

sengih kerang.

kalau korang mahu tahu ucapan benjamin stephen click [sini]
kalau korang rajin...dengar jawapan kepada benjamin stephen di sini [link]

dan aku bertambah yakin dan optimis dengan pegangan aku apabila mengetahui 'senjata' musuh kita.

hal di atas ini, aku serahkan kepada mereka yang lebih arif dan lebih tahu. biar mereka yang bijak uruskan. aku yang masih bodoh dan suam suam kuku ini hanya pandai meluah rasa.

ada satu quote yang aku pegang.

"cintailah musuh kita. jangan membencinya. kenalilah musuh kita, jangan hindarinya"

bermakna dalam memperjuangkan sesuatu dan apabila ditentang, kita perlu tahu selok belok musuh kita. kelemahannya, kekuatannya terlebih dahulu.

ini yang kita apply dalam kehidupan sehari-hari. sama ada dalam beragama, bisnes mahupun survival hidup.

jadi aku di sini tidak lah menyeru-nyeru korang baca dan dalami Bible mahupun kitab-kitab agama yang lain.

at least kita tahu mengapa orang-orang begini punya kesanggupan membunuh dan berlaku kejam seperti yang berlaku di Palestine, penghapusan etnik kaum dan penganut agama Islam di Bosnia dan pembunuhan imam dan ketua kampung di Selatan Thai- ini semua berpunca dengan apa yang mereka pegang. yang mereka agungkan.

dan kepada mereka yang mendabik dada bangga murtad dan tonggeng arak, pegang dan dalami dahulu agama yang korang berura-ura mahu anuti. jangan main redah sahaja. pintu neraka jahannam tidak pernah tertutup untuk orang seperti anda.

saling beringat-ingat lah kita semua. aku dah muak lihat orang islam tonggeng botol hijau. mata aku naik semak.dada aku makin sesak.

bersyukurlah anda dilahirkan sebagai seorang Islam.