19 April 2010

main sorok-sorok

masa kanak-kanak riang ribena dulu aku suka main sorok-sorok. sembunyi-sembunyi. hiding seeking. bersama nani,along n adik-adiknye,ayai,syera,latip,kak baby,arghh..ramai la. main dari pagi ke tengah hari. petang ke maghrib. masa tu aku belom pindah lagi. zaman syokk..

hiding place? oh, sangat luas dan banyak. blakang pokok gajus, belakang rumah, dalam longkang besar, atas pokok gajus, tepi kereta buruk, atas padang, bawah padang..macam2 la..
fav hiding place aku? haha.. dalam rumah sendri. alamatnya sampai subuh depa tak leh cari.

tapi zaman techno serba canggih manggih ni mana ada budak-budak main sorok-sorok. bukan setakat sorok-sorok entah tingting,konda kondi,galah panjang, batu selambut, polis entry semua tuh depa tak kenal. sekarang stock main psp, ipad,xbox,ybox, ps1,2,3,4,5... semua kejadah aku tatau tu la..ade la beberapa kenalan yang berada disekeliling aku yang begitu takjub, taksub, ujub dengan segala gajet hebat ni. apa hebatnya perbedaan mereka nie?

bukan itu yang aku nak sampaikan. aku dah penat main sorok-sorok sebenarnya.
dah lame pencen pon. retired dalam bahasa omputih..
penat menyorok dari bangsaku
penat menyorok dari agamaku
penat menyorok dari susur galurku
penat menyorok dari diri sendiri
penat menyorok dengan dunia
penat menyorok dari kau
penat tired

jatuh bangun aku angkat punggung sendiri.ada aku peduli orang gelakkan aku? tak..sekali pon tak.bengang yang amat bila kau kesah main sorok-sorok..bukan budak hingusan lagi.
apa yang kau takutkan sangat?
khabarkan pada aku.itu pun susah..aku tawarkan sebab aku kesah.apa guna keluh kesah?bila semua benda kau tak endah,nak hidup pun payah.sebab aku kesahlah aku jadi tak payah.mengadu pada yang maha mendengar. hati pon lega. bila lah aku mau ke MPH, aku nak Stingarden. sinaganaga, saya jatuh hati dengan penulisan anda.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------
kesah keluh kesah mak esah.

1 malaysia
bukan hidop sendiri
hidup dalam komuniti
masing-masing ambil peduli
bukan setakat kerja PBT
sedarlah diri
malaikat kanan & kiri alahai PBT.
manusia,
setakat melaung kejap kau akan diusung
ke penjara gerigi
dah tak jumpa anak bini
meraung
ada telinga nak mendengar?
tunggu sepuluh tahun naik PM baru
time tu kau akan keluar
propaganda bajingan sampai bila aku pon tak tahu
hidup bercelaru tak punya arah tuju
alih-alih menulis macam aku
bak kata membenci guna hati selemah iman
tiada siapa jadi johan.
bajingan.

alkisah..

babah kata> kakak jangan tulis politik. nanti biasiswa susah mau dapat.

kakak jawab> kakak warganegara, kakak sayang rumah tangga kerajaan kakak, kakak tak tulis politik, blog tu da lama kakak hapus, kakak tulis apa kakak nak tulis, babah sayang..kiss penuh kaseh aku tempek kat pipi babah. alahai..~